Hvilket handicap spilte du til ?

Av: Morten Bakken  |  Publisert: 29. april 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

En tabell som viser hvilket handicap du har spilt til i Hakadal er hengt opp på infotavla ved Proshopen.

Golfbox regner automatisk ut hvilket handicap du har spilt dagen etter at runden er lagt inn.

Dersom du selv ønsker å finne ut hvilket hcp du har spilt til i Hakadal, har vi laget en tabell hvor du kan sjekke dette selv. Du må da regne ut din justerte bruttoscore etter runden, så finner du "handicap spilt til" i tabellen.

Justeringer av scoren grunnet "Spilleforhold justering" (PCC) kan forekomme. Golfbox beregner dette automatisk hver dag ut fra registrerte 18 hullsrunder foregående dag.

Så husk å registrere golfrunden din samme dag som du har spilt. Husk også å minne din markør på å bekrefte scoren samme dag og gjør det samme for han. Når runden er bekreftet av markør, ser du neste dag hva du spilte til, og hva ditt nye hcp er.

Link til tabellene finner du også her:

Damer

Herrer

Justert bruttoscore:
Din totale bruttoscore over 18 hull, men maksimalt netto bogey på hvert hull.
Netto bogey = hullets par + 2 slag + eventuelle handicapslag. Det tilsvarer også null poeng i "Stableford".

Eksempel:
Du får to handicapslag på et par 4 hull.
Netto dobbel bogey = 8 (4 + 2 +2)
Justert bruttoscore er en av verdiene som legges inn i formelen for å beregne handicapet du spilte til.

Hvis du ikke har spilt 18 hull:
Golfbox setter inn netto par på uspilte hull, etter følgende modell:

Spilt 9 hull: netto par på uspilte hull
Spilt 10 – 13 hull: netto par på uspilte hull + ett slag
Spilt 14 – 17 hull: netto par på uspilte hull

Formelen for å regne ut "handicap spilt til" er som følger:

(113/ Slopeverdi) X (Justert bruttoscore – Baneverdi – PCC)

Ved spørsmål ta kontakt med hcpkomiteen i Hakadal ved Morten Bakken