Resultater lagmesterskapet 2024

Av: Øivind Karlsen  |  Publisert: 1. september 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

2 divisjon på Skjeberg GK og 3 divisjon på Nes GK

Da er lagmesterskapet 2024 ferdigspilt og her er en rask oppsummering fra helgen i Østfold og Akershus.

Vårt første lag som dro til Skjeberg GK fikk en litt bitter start på helgen, da desverre banen var steng for innspill fredagen de planla og spille. Klubben måtte flytte ett stort arrangement til nettopp den fredagen, men desverre ble hverken spillere/klubber eller NSG informert om dette i forkant.
Så det var flere lag som ikke fikk testet banen før helgens spill.

Gutta kom med godt mot i solen og litt vind i ryggen (og ansikt avhengig av hvor man var på banen) på lørdagen. De spilte bestball og noterte inn 72 og 78 slag. og lå på en fin 4 plass før søndagens spill.
Som alltid i golf, ikke helt fornøyde, men ett helt ok resultat.

Søndagen ble det tøft for mange spillere på banen, beste score notert på dagen var 68 -2 av en pluss hcp fra Borregaard GK (som for øvrig vant i helgen og da rykket opp igjen til 1 divisjon) den høyeste enkelt scoren ble på +19 og 99 slag,.
Øivind forteller at banen var veldig trang, og man skulle ikke være mer enn 5m av senter med utslaget før man var i skogen blandt steiner kratt og andre ulumskheter på flere hull. Dette resulterte som oftest (om man i det heletatt fant igjen ballen) at man måtte slå seg sidelengst eller bakover for å komme tilbake i spill.
Selv donerte han mange baller til ballplukkerne i Skjeberg, sier han med ett smil.
De som leverer lave scorer her, har slått dønn rett og midt i fairway, samt vært sikkere på alle lengder da  problemene sto og ventet i kø på sidene og rett bak mange av greenene.

Ingen av gutta var fornøyde med sitt eget spill, men de holdt Hakadal GK i 2 divisjon også neste år.
Hakadal GK endte på en 7 plass av 16 lag, så litt over mitten av resultatlisten.

Funfacts fra Skjeberg:
Hakadal GK var 22 slag fra dem som vant og 19 slag bak opprykk.
Men på den andre siden var de 33 slag bedre enn siste plassen og 23 slag fra nedrykk.
hvor mange gikk på hva på singel runden:
60 tallet = 1 spiller (1.5 % av feltet)
70 tallet = 7 spillere (10,7% av feltet)
80 tallet = 37 spillere (57.8% av feltet)
90 tallet = 18 spillere (28,1% av feltet)
Snitt score på alle scorer = 85 slag (64 spillere)
Snitt score på alle tellene = 84 slag (48 spillere, kun de 3 beste scorene er tellende i sammendraget)
Snitt hcp på 64 spillende = 6,5

Ledertavle fra Skjeberg GK 2 divisjon

På Nes var andrelaget til Hakadal med en rekke formsterke spillere. På laget til Hakadal spilte Svein Eng, Johnny Engebretsen, Jan Erik Solvang og Morten Bakken.

Etter dag1 var gutta på en flott fjerde plass. Arrangørklubben Nes stilte med tre lag og hadde likegodt lagt beslag på både første, andre og tredje plass etter første dag. Totalt 19 lag deltok i herreklassen.

Søndag leverte alle våre gutter solide runder. Tross krevende ondulerte greener, og flere tøffe flaggplaseringer. Det var heller ikke noen ulempe for Nes sine lag, som naturligvis kjente greene best av alle.

Scoren søndag ble: Svein 81 slag, Morten 82 slag, Jan Erik 84 slag og Johnny 85 slag.
Nes sine lag var det lite å gjøre med søndag, og Nes tok alle de tre øverste plassene sammenlagt. Haga fikk fjerde plass og Hakadal, tok en flott femte plass som også ville hold til opprykk dersom første laget hadde rykket opp. Nå blir det en ny sesong i tredje divisjon til neste år, og forhåpentlig vis stiller vi også igjen med et lag i dameklassen i 2025.

Ledertavla fra Nes GK 3 divisjon

Gutta som spilte i Skjeberg fra høyre Miguel Fernandes, Thomas Astrup, Øivind Karlsen og Jens Køste

Hakadal 2 på Nes: Fra venste: Johnny Engebretsen, Morten Bakken, Svein Eng og Jan Erik Solvang.